Από τη Σοφία Γουργουλιάνη
Κόντρα σε οιωνούς και κορωνοιούς το Φεστιβάλ των Καννών επανήλθε δριμύτερο διαθέτοντας δοχεία συλλογής σάλιου έξω από προβολές και πάρτι, αφήνοντας, όμως, έξω από το κόκκινο χαλί μάσκες και λοιπά δαιμόνια. Κι αν το προσφιλές ρητό δηλώνει «we will always have Paris», η new age post-πανδημική κινηματογραφική εκδοχή του βροντοφωνάζει
«we will always have Cannes»
O Χρυσός Φοίνικας στο «Titane»
Η Julia Ducournau απογείωσε ανώμαλα ,από τη φετινή Κρουαζέτ με προορισμό τις σκοτεινές αίθουσες, το καλλιτεχνικό της όραμα προκαλώντας καλλιτεχνικά ατυχήματα και κινηματογραφικούς διαξιφισμούς μεγατόνων. Κι αν η απογείωση συνοδεύτηκε από σινεφιλικά κενά αέρος, η προσγείωση ήταν απόλυτα ομαλή, με την Ducournau να γίνεται η μόλις δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του Φεστιβάλ των Καννών που θα διαθέτει πλέον έναν Χρυσό Φοίνικα να κοσμεί το τζάκι, το παράθυρο ή το νεροχύτη της. Με την ταινία της να αποσπά κριτικές που κυμαίνονται ανάμεσα στο αριστούργημα και στην απόλυτη ηλιθιότητα, η Ducournau επιδεικνύει ουσιαστική καλλιτεχνική φλέβα προσφέροντας μια ταινία που με αφορμή την ιστορία μιας οικογενειακής επανένωσης κινείται ανερυθρίαστα στα μονοπάτια του ανεξήγητου και του σουρεαλισμού.
Το standing ovation για τον Wes Anderson
Κι αν το ρεκόρ σε standing ovation για το Φεστιβάλ των Καννών ξεπερνά τα 20 λεπτά, τα φετινά post pandemic παλαμάκια έχουν την δικιά τους ιδιαίτερη ιστορική σημασία κι ανέδειξαν νικητή το «The French Dispatch» του Wes Anderson διαρκώντας 9 ολόκληρα λεπτά ουσιαστικής επευφημίας. Το νέο καλλιτεχνικό πόνημα που αποτίει φόρο τιμής στην ιστορία της δημοσιογραφίας και της ίδιας της συγγραφικής τέχνης, έφυγε με το coolness της χρωματιστής αισθητικής παλέτας και των πρωταγωνιστών του να εγγυώνται και εμπορική επιτυχία, χωρίς όμως να αποσπάσει κάποιο από τα μεγάλα βραβεία.
Η στιγμή που δάκρυσε ο Matt Damon
Κι αν ο δαιμόνιος Wes αποδείχθηκε νικητής του standing ovation, ένα άλλο 5λεπτο χειροκρότημα, αυτό για την νέα ταινία του Tom McCarthy «Stillwater» συνοδεύτηκε από τα δάκρυα του πρωταγωνιστή Matt Damon. O διάσημος πρωταγωνιστής, λοιπόν, ευρισκόμενος στην αίθουσα για την πρώτη προβολή της ταινίας, κοιτώντας το κοινό να χειροκροτά βρέθηκε να μην μπορεί να συγκρατήσει τα δάκρυα του, επιβεβαιώνοντας εμπράκτως το συγκινησιακό φορτίο της 7ης τέχνης. Διαθέτοντας, μάλιστα, τον πρωταγωνιστικό ρόλο ενός πατέρα σε απεγνωσμένη αναζήτηση της κόρης του, είχε στο παρελθόν δηλώσει πως η συγκινησιακή αυτή φόρτιση επήλθε από την πρώτη κιόλας ανάγνωση του σεναρίου.
Η Tilda Swinton είναι παντού
Με την ίδια να αποτελεί σίγουρα μία από τις πλέον ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της, το φετινό Φεστιβάλ των Καννών έμοιαζε αφιερωμένο στην ιδιαίτερη περσόνα της. Διαθέτοντας ρόλους σε τρεις διαφορετικές ταινίες, το «The French Dispatch» του Wes Anderson, το «Souvenir: Part II» της Joanna Hogg και το «Memoria» του Apichatpong Weerasethakul, όργωσε το κόκκινο χαλί και τα μπαρ των Καννών με το απόλυτα ροκ της attitude αποσπώντας το μεγάλο βραβείο του απόλυτου coolness. Κι αν ίσως πολλοί αναρωτήθηκαν «πού πήγαν όλες οι άλλες ηθοποιοί» εκείνη με το ταλέντο και την ανδρόγυνη φυσιογνωμία της μοιάζει να κερδίζει όλα τα εντός και εκτός οθόνης στοιχήματα.
Μία πολύ σέξυ Κρουαζέτ
Κι αν η καραντίνα διαρκείας συνοδεύτηκε από προσωπική άνοδο ή προσωπική πτώση των σεξουαλικών (σας) επιδόσεων, το φετινό Φεστιβάλ των Καννών άφησε το στίγμα ενός εγκλεισμού απόλυτα σεξουαλικού, τροφοδοτώντας «άγρια» καλλιτεχνικά ένστικτα. Το θέμα των πρώτων ημερών ήταν η αιδιολειξία του Adam Driver στη Marion Cotillard. H οργιώδης διάθεση συνεχίστηκε στο «Benedetta» του Paul Verhoeven με έναν δονητή σε σχήμα Παρθένου Μαρίας. Για να καταλήξει σε μια γυναίκα που συνευρίσκεται ερωτικά με (και όχι πάνω σε) ένα αυτοκίνητο στο «Titane» της Julia Ducournau. Το όποιο λοιπόν ερωτικό (μας) καλοκαίρι ξεκινάει με τους καλύτερους πλην κινηματογραφικούς οιωνούς.
Tom McCarthy «Stillwater»
«Benedetta» by Paul Verhoeven