Μετρώντας το Φεστιβάλ του Εδιμβούργου 2019

Το κείμενο αυτό γράφτηκε όταν o hamlet (talks) στηνότανε. Σήμερα, υπό το φως των Covid γεγονότων και της ματαίωσης των φεστιβάλ (Εδιμβούργου και Αβινιόν κυρίως αλλά και δεκάδων άλλων) μπορεί να αναρωτηθεί κανείς ποιος ο λόγος της δημοσίευσης του. Πιστεύουμε ότι υπάρχει. Διότι το φεστιβάλ του Εδιμβούργου
1. είναι πάντα ζωντανό και παρόν. Αυτή τη στιγμή που γράφονται αυτές οι αράδες το Εδιμβούργο προτείνει live streaming events και φτάνει τις 200.000 £ σε εισπράξεις με ένα φεστιβάλ ματαιωμένο.
2. Κάνει συνέχεια εκδηλώσεις που μπορεί να μην είναι θεατρικές παραστάσεις είναι όμως εκδηλώσεις που αφορούν και επηρεάζουν το θέατρο
Και 3.  Ένα κείμενο για το Edinburgh festival 2019 είναι χρήσιμο και ως αναμονή του φεστιβάλ 2021 που όλοι οι άνθρωποι του θεάτρου περιμένουν.
Τα νούμερα που αναφέρονται δίνουν ευκαιρία για συγκρίσεις σε όλους εμάς που περιμένουμε εναγωνίως τι θα παιχτεί του χρόνου στην Πειραιώς, τι στο Ηρώδειο, και τι στην Επίδαυρο.
Σε ένα φεστιβάλ προαποφασισμένο, προβλέψιμο και εν πολλοίς επαναλαμβανόμενο.

Ευρετήριο όρων

Edinburgh Fringe Festival Είναι το φεστιβάλ off του Εδιμβούργου που διοργανώνεται κάθε Αύγουστο μαζί με το επίσημο πρόγραμμα. Ανοιχτό, νεανικό, απρόβλεπτο και τρελό κινέιται σε όλη τη ποιοτική γκάμα και έτσι μπορείς να δεις από αριστουργήματα μέχρι απίθανες χυδαιότητες.

Venue Κάθε κτήριο, μέρος… και όπου μπορεί να φανταστεί κανείς (από ταράτσα μέχρι υπόγειο, από πάρκο μέχρι λεωφορεία, όπου μπορούν να στηθούν παραστάσεις και να φιλοξενήσουν θεατές.

High street Η κεντρική οδός του Φεστιβάλ όπου παρουσιάζονται street παραστάσεις και οι ηθοποιοί διαφημίζουν την δουλειά τους με όποιο τρόπο μπορεί να φανταστεί κανείς.

B&Bed and Breakfast Ένας θεσμός που κυριαρχεί στην Αγγλία όπου σου προσφέρουν επ΄ αμοιβή φυσικά  (πιο φτηνή από ένα ξενοδοχείο)  ένα δωμάτιο να κοιμηθείς συνήθως με κοινό μπάνιο και ένα πρωινό το πρωί.

Sencory backpacks σακίδια με διάφορα αντικείμενα ειδικά για παιδιά με ειδικές ανάγκες, αυτιστικά κλπ και που χρησιμοποιώντας τα, παιδιά και μεγάλοι μένουν ήσυχοι και συγκεντρωμένοι απολαμβάνοντας την παράσταση.

Festival and venue bookers Θεατρικοί πράκτορες που παρακολουθούν παραστάσεις και επιλέγουν τις καλύτερες για τα δικά τους φεστιβάλ η Πνευματικά κέντρα, Culture centres, σε άλλες πόλεις της Μ. Βρετανίας η και της Ευρώπης.

Στο Εδιμβούργο  λοιπόν που ατενίζουν από τα highlands ολόκληρη την Ευρώπη και που στην πολύβουη High street συνωστίζονται θεάματα και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο τα πράγματα υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι επιεικώς  χαώδη. Και αυτή είναι και η χάρη του.

Το 2019 οι επισκέπτες που στην καλύτερη των περιπτώσεων πληρώσανε γύρω στις 200 λίρες για ένα δωμάτιο τουλάχιστον αξιοπρεπές, σε airbnb η Β&Β, έκοψαν σύμφωνα με επίσημες πηγές 3.012.490 εισιτήρια μόνο στο fringe. Και αναφέρουμε μόνο στο fringe γιατί αυτός ο θεσμός αυτή η μορφή προβολής της δουλειάς των ανθρώπων του θεάτρου δεν είναι ιδιαίτερα γοητευτική στη φεστιβαλική Ελλάδα μας. Αντίθετα όταν αρχίζει το Φεστιβάλ Αθηνών τα θεατρικά σχήματα που διαθέτουν μια φιλοσοφία, που έχουν κάποιους σοβαρούς λόγους να κάνουν θέατρο σωπαίνουν και προετοιμάζονται για την χειμερινή σαιζόν ενώ αφήνουν να παίξουν μπάλα οι φίρμες που αλωνίζουν την ελληνική επικράτεια σε όλα τα φευ περιορισμένα μήκη και πλάτη της.
Στις 3.800 διαφορετικές παραστάσεις που χώθηκαν σε όποια (θεατρική) τρύπα βρήκαν στο Εδιμβούργο 856.541 εισιτήρια κόπηκαν μόνο από τους ντόπιους κατοίκους του Εδιμβούργου. 
Ενώ η chief executive του φεστιβάλ έχει κάθε λόγο να επαίρεται διότι 63 χώρες  έστειλαν θεατρικά τους δείγματα στην πόλη και επιβεβαίωσαν ότι αυτό το Fringe ήταν «The perfect combination of local and global.
Έχει και άλλους λόγους να αισθάνεται υπερήφανη η Shona MaCarthy όπως τα sencory backpacks που δίνανε στα αυτιστικά παιδιά και μεγάλους που δεν ήθελαν να στερηθούν την θεατρική πανδαισία. Στην είσοδο λοιπόν των θεάτρων υπήρχαν σακίδια με μαλακά λούτρινα μπαλάκια και ωτασπίδες για τους ear defenders ώστε ήσυχα να απολαμβάνουν τις επιλεγμένες παραστάσεις που φυσικά δεν περιείχαν κανενός είδους βία.
Θέλετε και άλλα σημαίνοντα νούμερα?

  • 61% των παραστάσεων ήταν προσβάσιμες σε αναπηρικά αμαξίδια.
  • 706 θεατρικά (και όχι μόνο) events ήταν Δωρεάν
  • Το 25% των παραστάσεων δημιουργήθηκαν από καλλιτέχνες και θέατρα της Σκωτίας
  • 1001 μαθητές Δημοτικών σχολείων παρακολούθησαν παραστάσεις οργανωμένα με τους 188 δασκάλους που τα συνόδευαν.

Ο ανέμελος και ανυποψίαστος επισκέπτης που τα βάζει με τον εαυτό του διότι δεν ξέρει που να πάει, που είναι το καλό και δεν θέλει να πληρώσει το καθόλου ευκαταφρόνητο εισιτήριο των 10-20 λιρών και να του βγει μάπα το καρπούζι θα βρεθεί μπροστά στο inspiration machine όπου πατώντας ένα κουμπί το σατανικό αυτό μηχάνημα (πραγματικό στον κεντρικό δρόμο του fringe η στο ipad)  θα του προτείνει που να πάει και θα τον διευκολύνει στην έκδοση εισιτηρίου με ένα QR code.
Μην το γελάτε. Δεν είναι λίγοι αυτοί που βρέθηκαν σ΄ αυτή τη δεινή θέση. Στην οδό Mound, έξω από την Εθνική πινακοθήκη της Σκωτίας, 100.000 άτομα άπλωσαν το δαχτυλάκι τους και πάτησαν το κουμπάκι του inspiration machine. 
Και μια και μιλάμε για τον  ανέμελο επισκέπτη, αυτός λοιπόν  θα έβλεπε και θα του έκανε εντύπωση η πρεμούρα των 1674 αναγνωρισμένων  και διαπιστευμένων εκπροσώπων  της βιομηχανίας του θεάματος (promoters, producers, festival and venue bookers)  από το ένα venue στο άλλο για να αγοράσουν παραστάσεις για τα δικά τους πολιτιστικά κέντρα και φεστιβάλ στη  Μεγ. Βρετανία και αλλού.

Ένα φεστιβάλ ανοιχτό και εξωστρεφές, μακριά από σοβαροφάνειες και κακοχωνεμένες παλιοκαιρισμένες πρωτοπορίες, που ελκύει πάρα πολύ κόσμο ο οποίος για ένα μήνα κάνει must το θέατρο, ενώ ίσως όλο τον υπόλοιπο χρόνο μπορεί να μην περνάει ούτε απ έξω.
Ένα φεστιβάλ που δεν ενθαρρύνει και δεν προβάλει μόνο τις παρεούλες που το ‘χουν γρουσουζιά να μην συμμετέχουν με τις λαμπερές εμπνεύσεις τους σε μία διοργάνωση. 
Ένα φεστιβάλ όπου το καλλιτεχνικό προϊόν με όλα τα σημαίνοντα και σημαινόμενα που μεταφέρει κυκλοφορεί ελεύθερα και επικοινωνεί με το κοινό του που χαίρεται αυτή τη βασική συνθήκη του θεάτρου : όπου ζωντανοί άνθρωποι  δημιουργούν μπροστά σε επίσης ζωντανούς ανθρώπους σε παρόντα χρόνο

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Scroll to top
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x